Mundurki i dyscyplina. Dziewięć faktów o szkołach w Peru

Po dziesięciu latach życia w Polsce wróciła do Peru, gdzie musiała dostosować się do różnic między oboma krajami. Peruwianka Lucía Málaga Sabogal opowiada o niespodziankach, które czekają na uczniów w peruwiańskich szkołach.

Lucía Málaga Sabogal

1. Mundurki

W większości szkół mundurki są obowiązkowe. W wielu wiąże się to z odpowiednią fryzurą (włosy krótkie i przylizane dla chłopców, kokardy dla dziewczyn). Ponadto dla dziewczyn oznacza to też, że często nie pozwala się im na używanie makijażu i malowanie paznokci.

2. Koedukacja

Jest bardzo wiele szkół tylko dla chłopców lub tylko dla dziewczyn. W starszych klasach koedukacyjne szkoły państwowe często (jeśli nie zawsze) nie udzielają lekcji w tym samym czasie chłopcom i dziewczynkom. Zwykle w tych sytuacjach dziewczynki przychodzą do szkoły rano a chłopcy wieczorem.

3. Formación

To obowiązkowa w wielu szkołach ceremonia, podczas której przed lekcjami stoi się na baczność i śpiewa hymn państwowy, czasem szkolny lub miasta. Odbywa się codziennie lub raz na tydzień.

4. Godziny lekcyjne

W Polsce najdłużej chodziłam do względnie małej szkoły, w której brakowało klas do prowadzenia lekcji. W związku z czym lekcje nie zaczynały się i nie kończyły zawsze o tej samej godzinie. W Peru lekcje zaczynają się i kończą zawsze o tej samej godzinie. Jeśli dziecko przyjdzie za późno, to po prostu nie zostanie wpuszczone do budynku lub będzie musiało odczekać dobrą chwilę przed wejściem. Może też zostać ukarane za spóźnienie.

Popularne są szkoły religijne prowadzone przez księży lub siostry zakonne.

6. „Małe więzienia“

Dla osoby nieprzyzwyczajonej do całej tej „dyscypliny” szkolnej, nowa szkoła może przypominać małe więzienie (lub wojsko).

7. Wyjątki

Jest wiele szkół „alternatywnych”, w których nie obowiązują mundurki, czy formación. Są to zwykle nienajtańsze opcje, ale często oferujące dosyć dobrą edukację.

8. Szkoły prywatne

W 2011 roku 68% peruwiańskich dzieci uczęszczało do szkół prywatnych (biorąc pod uwagę szkoły podstawowe i średnie). Ceny są bardzo różnorodne. Na przykład w Limie w 2014 roku czesne w 59 najdroższych szkołach wynosiło od dziewięciu tysięcy do 23 tysięcy dolarów amerykańskich rocznie. Najdroższe szkoły są zwykle bardzo dobre.

9. Jakość nauczania

Ogólnie jednak jakość nauczania jest bardzo niska. Częściej jest niższa w szkołach państwowych lub tanich szkołach prywatnych. Oznacza to że, jeśli Cię stać, masz dostęp do dobrej lub bardzo dobrej edukacji, a jeśli Cię nie stać, to niestety nie.

Lucía Málaga Sabogal

Lucía Málaga Sabogal

Urodziła się w Peru, wychowała w Polsce, mieszka w Peru. Zawodowo zajmuje się informacją naukową i bibliotekoznawstwem.

Więcej artykułów - Strona internetowa

3 Comments

  1. Dalej jestem za tym, żeby u nas też były mundurki dlatego moje dziecko posłałam do szkoły gdzie obowiązuje „wspólny element” – dzieci mają takie same krawaty z bardeli, mi się to podoba, bo dzięki temu istnieje jakieś ujednolicenie i tworzy pewną kulturę w szkole.

  2. Także popieram mundurki. Nie tylko pomagają w wyrównaniu estetyki, ale też zacieśniają w pewien sposób więzi między uczniami – należymy do tej samej szkoły 🙂 Widać tutaj także inne oblicze Peru – z jednej strony luz, wolna wola, z drugiej natomiast dyscyplina 🙂

  3. mi się podobają mundurki, ale nasze dzieci w szkole mają jakieś takie brzydkie kamizelki, w ogóle mi się to nie podoba. Jak zaproponowałam ładne dodatki Bardeli (krawaciki, tarcze), to rada rodziców się nie zgodziła ;/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.