25 najbardziej niebezpiecznych firm autobusowych w Peru

Każdego roku w wypadkach autobusowych w Peru ginie statystycznie ponad 130 pasażerów. Oto ranking najbardziej niebezpiecznych firm transportowych przygotowany przez Piotra M. Małachowskiego.

Zamierzasz podróżować w Peru lokalnymi autobusami? Super, bo czeka Cię wspaniała przygoda! Ale zanim wyruszysz, przeczytaj ten tekst do końca.

Jeżdżę po Peru czym się da mając przy tym wiele frajdy, lecz gdy zebrałem fakty, aż usiadłem z wrażenia. W ostatnich pięciu latach w tym kraju miało miejsce ponad siedemset wypadków autobusowych! Najczęstsze ich przyczyny to nadmierna prędkość i nieodpowiedzialność kierowców.

Kiedy pogrzebałem głębiej, refleksyjnie odechciało mi się podróżowania. Wychodzi bowiem, że każdego roku na peruwiańskich drogach ginie ponad stu trzydziestu pasażerów autobusów. A rannych jest ponad tysiąc pięćset. To nie tylko szokujące, ale i kompromitujące liczby. Statystycznie każdego dnia czterech podróżujących autobusami wraca do domu z traumą i najczęściej ciężkimi obrażeniami. A trzech w tygodniu nie wraca w ogóle, tylko ląduje na cmentarzu.

Jak to możliwe, że ta tragedia trwa w najlepsze i nic nie wskazuje na to, by miała się zakończyć, albo przynajmniej zmniejszyć? Odpowiedź na to pytanie jest skomplikowana i wątpię, aby komuś w czymś pomogła. Ale może przyda się lista najbardziej niebezpiecznych firm autobusowych w Peru.

Opracowałem ją na podstawie danych Superintendencia de Transporte Terrestre, de Persona, Carga y Mercancía – peruwiańskiej Inspekcji Transportu Ziemnego, Osób, Ładunków i Towarów. Osią tego rankingu jest wskaźnik udziału w wypadkach drogowych w ostatnich pięciu latach, uwzględniający liczbę ofiar śmiertelnych i rannych w odniesieniu do liczby zdarzeń i posiadanych przez przewoźników autobusów.

Najbardziej niebezpieczne firmy autobusowe w Peru (2012-2016):

  1. Gonzales (3 wypadki: 21 zabitych, 43 rannych)
  2. Challanger (3 wypadki: 40 zabitych, 71 rannych)
  3. Rodriguez (3 wypadki: 5 zabitych, 69 rannych)
  4. Turismo Central (24 wypadki: 60 zabitych, 208 rannych)
  5. Expreso Sanchez (7 wypadków: 27 zabitych, 146 rannych)
  6. Flores Hermanos (77 wypadków: 92 zabitych, 708 rannych)
  7. Civa (58 wypadków: 78 zabitych, 350 rannych)
  8. Murga Serrano (10 wypadków: 47 zabitych, 144 rannych)
  9. Carhuamayo (1 wypadek: 2 zabitych, 24 rannych)
  10. Expreso Ronco Peru (1 wypadek: 12 zabitych, 15 rannych)
  11. Julsa Angeles (20 wypadków: 32 zabitych, 173 rannych)
  12. San Martin (8 wypadków: 16 zabitych, 155 rannych)
  13. Molina Union (19 wypadków: 25 zabitych, 207 rannych)
  14. Estrella Polar (6 wypadków: 26 zabitych, 48 rannych)
  15. Junin (13 wypadków: 13 zabitych, 97 rannych)
  16. Megabus (4 wypadki: 13 zabitych, 99 rannych)
  17. Guadalupe (3 wypadki: 22 zabitych, 41 rannych)
  18. Transporte Wari (7 wypadków: 5 zabitych, 172 rannych)
  19. Antezana (11 wypadków: 24 zabitych, 150 rannych)
  20. Sol Andino (4 wypadki: 2 zabitych, 54 rannych)
  21. Palomino (19 wypadków: 31 zabitych, 145 rannych)
  22. Super Latino (9 wypadków: 15 zabitych, 90 rannych)
  23. Orquideas Tour (1 wypadek: 0 zabitych, 39 rannych)
  24. Ticllas (6 wypadków: 31 zabitych, 75 rannych)
  25. Unidos del Centro (4 wypadki: 7 zabitych, 85 rannych)

W sumie, w branym pod uwagę okresie, w ponad siedmiuset wypadkach uczestniczyły autobusy aż 162 firm. Niestety, także tych najbardziej popularnych i uważanych za bezpieczne: Oltursa (18 wypadków: 6 zabitych, 68 rannych) i Cruz del Sur (33 wypadki: 8 zabitych, 151 rannych).

Piotr M. Małachowski
O Piotr M. Małachowski 39 artykułów
Przewodnik, podróżnik, bloger, twórca portalu www.kochamyperu.pl, pasjonat wypraw do Peru i innych państw Ameryki Południowej. Wybierasz się w te strony? Skontaktuj się z Piotrem.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.