Z Limy do Huancayo: Linia kolejowa Ernesta Malinowskiego

Wybudowana przez polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego transandyjska linia kolejowa to główna atrakcja w podróży z Limy do Huancayo. Pisze o niej Ksymena Jasiewicz.

Do szczególnych atrakcji Andów na wschód od Limy należy zaprojektowana w XIX wieku przez Polaka, inżyniera Ernesta Malinowskiego, linia kolejowa do Huancayo. Do niedawna był to najwyżej położony szlak żelazny na świecie. Niejednokrotnie rezygnowano z przewozu osób tą trasą, jednakże od 1997 roku wznowiono je. Obecnie jest ona w ograniczonym zakresie udostępniona pasażerom, uruchamiana zaledwie kilka razy w roku.

Początek podróży zwiastuje trzykrotne uderzenie w staromodny dzwon. Warto na ten moment zamknąć oczy i poddać się wrażeniu o podróży w czasie. Trasa liczy 346 kilometrów, a jazda trwa dwanaście godzin.1Peru (Cuda Świata) [red.:] Piotr Juszczak. Warszawa 2008, s. 58.  Jakaż to jazda!

Podróż rozpoczyna się na secesyjnym dworcu Desamparados w Limie – zaprojektowanym przez Ernesta Malinowskiego gmachu będącym obecnie Domem Literatury Peruwiańskiej (poprzednie przeznaczenie budynku potwierdza pozostawiony napis: Estación Desamparados).2https://iberoameryka.wordpress.com/podroze/miejsca/jakdojade-iber/pociag-malinowskiego-peru/ Po przejechaniu stacji Chosica dolina zwęża się stopniowo w górski wąwóz. Podziwiać można, siedząc wygodnie w uroczym rustykalnym wagonie, piękno andyjskiego krajobrazu. Tworzą go skąpane we mgle szczyty gór, pionowe przepaście i delikatna wstęga rzeki.

Trasa, pnąca się zakosami, prowadzi przez 69 tuneli i 58 mostów.3Peru (Cuda Świata) [red.:] Piotr Juszczak, dz. cyt., s. 56. Daje się we znaki soroche – z poziomu morza w ciągu zaledwie kilku godzin osiąga się wysokość ponad czterech tysięcy metrów nad poziomem morza. Trzeba więc pamiętać o zbawiennych właściwościach listków koki i skupić uwagę na rozciągających się wokół krajobrazach.

W setną rocznicę śmierci Ernesta Malinowskiego, na przełęczy Anticona, na wysokości 4818 m n.p.m., postawiono pomnik poświęcony genialnemu polskiemu inżynierowi. Poniżej popiersia umieszczono godła narodowe Peru i Polski oraz informacje w dwóch językach:

„Ingeniero polaco, patriota peruano, heroe de la defensa del Callao 1866, constructor del ferrocarril central transandino – Inżynier polski, patriota peruwiański, bohater obrony Callao 1866, budowniczy centralnej kolei transandyjskiej”.4http://trenesdelperu.blogspot.com/2011/02/monumento-malinowski-en-ticlio.html

Niemal wzdłuż kolei Ernesta Malinowskiego prowadzi asfaltowa szosa. Nazywa się Carretara Central i łączy Limę ze środkowymi Andami i dalej z Amazonią. To oznacza, że dzieło polskiej myśli technicznej można oglądać nie tylko z okien pociągu, ale także podróżując autobusem lub samochodem.

Ksymena Jasiewicz
O Ksymena Jasiewicz 22 artykuły
Z wykształcenia historyk i polonista; pracuje w szkole podstawowej. Każdy peruwiański temat rozpatruje ze wszystkich stron. Jej sympatia do Peru trwa trzydzieści lat i stale się pogłębia.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.